جراحی بلفاروپلاستی چیست؟ بلفاروپلاستی یک روش جراحی جوانسازی است که ممکن است بر روی پلک های بالا و یا تحتانی انجام شود. بلفاروپلاستی فوقانی ممکن است شامل برداشتن افتادگی پوست پلک، ترمیم عضله بازکننده چشم و برداشتن چربی اضافی باشد.
بلفاروپلاستی پایین، کیسه های زیر چشم را با تغییر موقعیت و حذف احتمالی چربی و پوست اضافی اصلاح می کند. همچنین افتادگی پلک‌های تحتانی را که ممکن است فضای سفید اضافی زیر عنبیه (بخش دایره‌ای رنگی چشمان شما را که مردمک سیاه شما را احاطه کرده است) نشان میدهد،

درمان می‌کند. بلفاروپلاستی پلک بالا با افزایش سن، کاهش تولید و سازماندهی کلاژن و الاستین ممکن است منجر به افتادگی یا افتادگی پوست پلک شود. به این حالت پتوز پلک می گویند.

هنگامی که افتادگی و شل شدگی پوست شما از نظر بالینی آشکار می شود، به آن پتوز گفته می شود. گاهی اوقات، فیبرهایی که ماهیچه‌های بازکننده چشم را به هم متصل می‌کنند، با افزایش سن جدا می‌شوند و باعث افتادگی پلک بالایی می‌شوند. این بلفاروپتوز نامیده می شود.

دکتر امیر علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه و جراح فک و صورت و زیبایی بینی که به عنوان یکی از برترین جراحان فک و صورت در تهران شناخته می‌شوند می تواند با انجام جراحی بلفاروپلاستی یا بدون عمل بلفاروپلاستی بخش فوقانی آن را ترمیم کند. همچنین ممکن است با افزایش سن به دلیل ضعیف شدن فیبرهای همبند، چربی به بافت نازک پلک فوقانی فتق کند و این ممکن است منجر به پف کردگی و افتادگی پلک شود. پتوز (افتادگی) پلک نیز ممکن است در اثر افتادگی ابرو ایجاد شود. این کار برای اصلاح نیاز به لیفت ابرو دارد.

علت(های) پتوز پلک برای جراح شما مهم است تا برای برنامه ریزی مناسب جراحی شناسایی کند. دکتر علیزاده آزمایشاتی را برای ارزیابی وجود خشکی چشم انجام خواهد داد. در صورت وجود، ایشان باید روش جراحی را اصلاح کند و شما را برای برنامه ریزی مناسب بعد از عمل آماده کند.

میزان افتادگی پلک بالایی ممکن است به اندازه ای شدید باشد که بخشی از میدان بینایی شما را مسدود کند. این افتادگی به موضوعی تبدیل می شود که از نظر پزشکی برای درمان آن ضروری است.

بلفاروپلاستی پلک پایین

همانند پلک های بالایی، پلک های پایین نیز در معرض اثرات پیری قرار دارند. با افزایش سن، پوست این ناحیه نازک‌تر می‌شود، بافت‌های همبند و نرم زیر چشم پایین می‌آیند و به کیسه‌های ناخوشایندی تبدیل می‌شوند. همچنین ممکن است مایع در این نواحی جمع شود و ظاهر کیسه های زیر چشم را بدتر کند.

آیا من کاندید خوبی برای جراحی بلفاروپلاستی هستم؟

. افتادگی پلک به دلیل افزایش سن یا انقباض عضلانی که باعث می شود شما خسته به نظر برسید.

. افتادگی پلک که میدان بینایی شما را مسدود می کند.

. از فرم پلک خود ناراضی هستید.

. پلک های شما پف کرده به نظر می رسند و یا کیسه های برجسته زیر چشم دارید.

روش بلفاروپلاستی فوقانی

جراح یک برش در امتداد چین پلک جدید شما ایجاد می کند. پوست اضافی و چربی فتق ممکن است برداشته یا تغییر مکان دهد. برش بسته است و معمولاً با یک اسکار قابل قبول از نظر زیبایی که در چین پلک شما پنهان شده است، بهبود می یابد.

بلفاروپلاستی پایین

چندین روش مختلف برای بلفاروپلاستی تحتانی وجود دارد. جراح ممکن است تصمیم بگیرد که بلافاصله یک برش در امتداد خط مژه تحتانی شما ایجاد کند یا برشی را در امتداد مخاط صورتی که به عنوان ملتحمه پلک تحتانی شما نیز شناخته می شود، انجام دهد. چربی با برداشتن محافظه کارانه یا بدون برداشتن چربی تغییر مکان می دهد.

بسته به شلی یا افتادگی پلک تحتانی، جراح شما ممکن است یک روش اضافی را در گوشه بیرونی یا کانتوس جانبی چشم انجام دهد. اقدامات اضافی شامل کانتوپکسی یا کانتوپلاستی است. کانتوپکسی، که در آن پسوند یونانی “پکسی” به معنای چسباندن یا تثبیت جراحی است، روشی است که گوشه خارجی چشم شما را به ساختار زیرین متصل می کند تا از افتادگی بیشتر جلوگیری کند. کانتوپلاستی، که در آن «پلاستی» به معنای قالب‌گیری یا تغییر شکل از طریق جراحی است، معمولاً کمی بیشتر درگیر است و مستلزم تشریح و اتصال مجدد دقیق‌تر است.

روند بهبودی بعد از جراحی بلفاروپلاستی

. اکثر بیماران پس از جراحی کمترین درد را تجربه می کنند.

. کمپرس یخ به مدت 72 ساعت بلافاصله پس از جراحی و سپس کمپرس گرم.

. در صورت استفاده از بخیه های غیر قابل حل، 5 تا 7 روز پس از جراحی کشیده می شوند.

. کبودی معمولاً در حدود 2 هفته برطرف می شود.

. می توانید پس از 1 هفته به سر کار برگردید.

. اگر می خواهید میزان تورم را پنهان کنید، ممکن است از عینک استفاده کنید.

. ممکن است 1-2 هفته پس از جراحی رانندگی کنید.

. 2-4 هفته پس از جراحی به تدریج فعالیت بدنی را از سر بگیرید.

خطرات احتمالی جراحی بلفاروپلاستی

. مشکلات بینایی موقت – ممکن است پس از انجام عمل جراحی پلک، دید دوتایی یا تاری ایجاد شود. به طور معمول فقط چند روز پس از جراحی ادامه دارد.

. مشکلات بسته شدن چشم – برخی از بیماران ممکن است هنگام خواب چشمان خود را ببندند.

. در موارد نادر این وضعیت ممکن است دائمی باشد. تغییرات تورم یا عدم تقارن – تورم موقت و عدم تعادل جزئی یک چشم نسبت به چشم دیگر ممکن است در طول فرآیند بهبود یا زخم ایجاد شود.

. آکنه – پس از برداشتن بخیه ها، ممکن است جوش های سرسفید کوچک ظاهر شوند. جراح می تواند جوش های سرسفید را با یک سوزن بسیار ظریف از بین ببرد.

. اکتروپیون – این عارضه بسیار نادر، پایین کشیدن پلک های تحتانی است. برای اصلاح این علامت ممکن است نیاز به جراحی بیشتری باشد.

باید ها و نباید ها

بایدها:

. شب بعد از عمل هر ساعت 10 دقیقه از کمپرس یخ روی چشم خود استفاده کنید.

. روز بعد، 4 تا 5 بار در طول روز از کمپرس یخ روی چشمان خود استفاده کنید.

. از قطره ها یا پمادهای تجویز شده چشمی استفاده کنید.

. چند روز در حالی بخوابید که سر خود را بالاتر از سینه خود قرار دهید.

. برای کاهش تورم از کمپرس خنک استفاده کنید. برای کاهش کبودی از قرص آناهیل استفاده کنید.

. از عینک آفتابی تیره استفاده کنید تا از پوست پلک خود در برابر آفتاب و باد محافظت کنید.

. در صورت نیاز، از استامینوفن (تیلنول، سایرین) برای کنترل درد استفاده کنید.

نبایدها:

. به مدت یک هفته کار سنگین انجام ندهید – از بلند کردن اجسام سنگین، شنا، دویدن یا ایروبیک خودداری کنید. دود.

.چشمان خود را دستمالی نکنید

.برای حدود دو هفته از لنزهای تماسی استفاده نکنید.

. آسپرین، ایبوپروفن ناپروکسن سایر داروها یا مکمل های گیاهی که می توانند خونریزی را افزایش دهند مصرف کنید.

. طبق دستور، در صورت نیاز به مطب دکتر علیزاده مراجعه کرده یا با پرسنل و دستیار ایشان در تماس باشید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

. تنگی نفس
. درد قفسه سینه
. ضربان قلب غیر معمول
. چشم درد شدید
. خون ریزی
. مشکلات بینایی

نتیجه گیری:

بسیاری از افرادی که بلفاروپلاستی انجام می دهند، می گویند که احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند و احساس می کنند جوان تر و آرام تر به نظر می رسند. برای برخی افراد، نتایج جراحی ممکن است تا آخر عمر باقی بماند. برای برخی دیگر، افتادگی پلک می تواند عود کند. کبودی و تورم به طور کلی در حدود 10 تا 14 روز به آرامی کاهش می یابد. اسکارهای ناشی از بریدگی های جراحی ممکن است ماه ها طول بکشد تا محو شوند. مراقب باشید که از پوست ظریف پلک خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

اگر مايل به انجام بلفاروپلاستی ميباشيد،براي كسب اطلاعات بيشتر با مطب دكتر عليزاده تماس حاصل بفرماييد و براي ديدن نمونه كارهاي نتايج جراحی پلک به بخش آرشیو وب سایت یا به صورت حضوری با دریافت نوبت به کلینیک مراجعه کنید.
دکتر علیزاده دارای بوردتخصصی در زمینه جراحی فک و صورت با سالها تجربه و جدیدترین و به روز ترین روش های انجام جراحی های صورت آماده ی خدمت رسانی به شما بیماران عزیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *