دکتر امیر علیزاده

ایمپلنت و پیوند استخوان

کلینیک دکتر امیر علیزاده با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و تخصص بالا در زمینه ایمپلنت و پیوند استخوان به شما این امکان را می دهد تا جایگزینی برای دندان های گم شده و یا تقویت ساختار استخوان فک خود پیدا کنید. با انجام ایمپلنت و پیوند استخوان، می توانید به راحتی غذاهای سخت و نرم را خورده و به گفت وگوی راحت تر با دیگران بپردازید. همچنین با داشتن یک بخش دندانی کامل و جذاب، اعتماد به نفس خود را بازیابی و زندگی خود را بهبود بخشید.

دکتر علیزاده با تخصص و تجربه بالا و ارائه بسته های درمانی سفارشی شامل ایمپلنت اندواستیل یا داخل استخوانی، ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریو استیل، ایمپلنت پیچی شکل، ایمپلنت تیغه ای و… به شما کمک می کند تا در یک طرح درمانی مناسب به تقویت سلامت دندانی خود بپردازید.

در ادامه نگاهی کوتاه به انواع ایمپلنت فواید و عوارض انجام ایمپلنت و پیوند استخوان می اندازیم:

جراحی ایمپلنت چیست؟

جراحی ایمپلنت دندانی روشی است که ریشه های دندان را با پایه های فلزی (همانند پیچ) جایگزین کرده و از روکش ایمپلنت (پروتز ایمپلنت) برای دندان های آسیب دیده یا از دست رفته استفاده می شود. اغلب ایمپلنت ها از فلزی به نام تیتانیوم ساخته می شوند که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد. روکش های ایمپلنت انواع مختلفی دارند، اما در مجموع ظاهر و عملکردی بسیار شبیه به دندان های واقعی داشته و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند؟

جراحی ایمپلنت دندان می‌ تواند جایگزین مناسبی برای پروتزها یا بریج های دندانی باشد که به خوبی روی هم قرار نمی گیرند. به طور کلی افرادی که برای ایمپلنت دندان کاندیدای مناسبی هستند، عبارتند از:

مراحل قبل از جراحی 

جراحی ایمپلنت معمولا توسط متخصص جراحی دهان، فک و صورت، یا ایمپلنتولوژیست، انجام می شود. برنامه ریزی درمانی برای هر بیمار با توجه به تعداد دندان های از دست رفته یا آسیب دیده، وضعیت استخوان های فک و دندان های باقی مانده متفاوت است.

از آنجایی که ایمپلنت های دندانی به یک یا چند مرحله جراحی و مراحل پروتز یا روکش نیاز دارند، برای آماده شدن این فرآیند باید یک ارزیابی کامل انجام شود. بنابراین قبل از جراحی باید اقداماتی انجام شود که به شرح زیر است

ارزیابی فک و دندان ها: این مرحله شامل معاینه بالینی توسط جراح و بررسی عکس رادیولوژی و سه بعدی از فک و دندان است

بررسی سابقه پزشکی بیمار: پیش از جراحی باید سوابق پزشکی خود شامل هر گونه بیماری و مصرف دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه جراحی ایمپلنت دندانی انجام می شود؟

جراحی ایمپلنت دندان معمولا یک عمل سرپایی است که به صورت مرحله ای انجام می شود و نحوه انجام آن به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد. فرآیند کاشت ایمپلنت دندان شامل مراحل مختلفی است که عبارتند از:

  • کشیدن دندان آسیب دیده
  • پیوند استخوان فک (درصورت نیاز)
  • کاشت پایه ایمپلنت
  • رشد و بهبود استخوان
  • قالب گیری برای روکش ایمپلنت
  • قرار دادن روکش ایمپلنت

برای کنترل و کاهش درد، این جراحی با بی حسی موضعی (در برخی موارد با بیهوشی عمومی) انجام می شود. پس از بی حسی پزشک ریشه های باقی مانده دندان را خارج کرده و برای کاشت پایه ایمپلنت اقدام می کنند. در برخی موارد پیش از کاشت پایه ها، پیوند استخوان برای بیمار انجام می شود که در چنین شرایطی چند ماه برای ترمیم استخوان مورد نیاز است.

پس از ترمیم استخوان ها، کاشت پایه های ایمپلنت داخل استخوان فک انجام شده و مدتی برای اتصال یا اصطلاحا جوش خوردن ایمپلنت به استخوان در نظر گرفته می شود. در صورت جوش خوردن پایه با استخوان فک، روکش ایمپلنت توسط یک اتصال دهنده (اباتمنت) به پایه فلزی وصل می شود. با توجه به شرایط و نیاز بیمار ممکن است کل فرآیند از ابتدا تا انتها چندین ماه ادامه داشته باشد.

چه زمانی پیوند استخوان مورد نیاز است؟

پیوند استخوان به دلیل تحلیل رفتن استخوان فک، عدم تراکم کافی استخوان یا ارتفاع کم آن ها، قبل از جراحی انجام می شود. اهمیت استحکام استخوان ها به این علت است که هنگام جویدن، فشار زیادی بر استخوان ها وارد می شود. در واقع پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت ایجاد کرده و فشار وارده را تحمل کند. از آنجایی که پیوند و ترمیم استخوان نیاز به زمان دارد، گاهی جراحی و کاشت پایه ایمپلنت می تواند چند ماه طول بکشد.

مزایای کاشت

کاشت ایمپلنت دندانی یکی از بهترین روش های دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که امروزه برای حفظ زیبایی و سلامت به کار گرفته می شود. مهمترین مزایای ایمپلنت های دندانی عبارتند از:

  • یک روش دائمی با ماندگاری بالا
  • بهبود ظاهر لبخند
  • عدم لغزش و بدون ایجاد صدا
  • بهبود در نحوه صحبت کردن
  • عدم پوسیدگی مجدد
  • بهبود و بازیابی عملکرد جویدن
  • پیشگیری از روی هم افتادن یا کج شدن سایر دندان ها
  • محافظت از دندان های طبیعی باقی مانده
  • کاهش ابتلا به بیماری پریودنتال (عفونت مزمن ناشی از باکتری که سبب التهاب لثه می شود)

عوارض ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان نیز ممکن است مانند هر عمل جراحی خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. برخی از عوارض مانند تورم و التهاب به واسطه جراحت و آسیب ناشی از جراحی طبیعی بوده و بین یک تا دو هفته از بین می رود. برخی از عوارض نیز مانند عفونت لثه ممکن است در اثر عدم رسیدگی بیمار به بهداشت دهان و دندان ایجاد شود. البته لازم به ذکر است که افراد دیابتی، سیگاری ها و مبتلایان به رماتیسم مفصلی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت لثه هستند.

به طور کلی عوارض ناشی از این جراحی بسیار نادر است و در صورت بروز به راحتی قابل درمان هستند. این عوارض عبارتند از:

  • عفونت در محل کاشت
  • آسیب به ساختارهای اطراف مانند سایر دندان ها یا رگ های خونی
  • آسیب عصبی که می تواند باعث درد، بی حسی یا گزگز شدن دندان های طبیعی، لثه ها، لب ها یا چانه شود.
  • مشکلات سینوسی (وارد شدن ایمپلنت به یکی از حفره های سینوسی)

افزایش ماندگاری ایمپلنت

برای افزایش مدت زمان ماندگاری دندان های ایمپلنت شده بهتر است مانند دندان‌ های طبیعی به آن ها رسیدگی شود. نکاتی که باید رعایت شود، به شرح زیر است:

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

درست همانند دندان های طبیعی خود، ایمپلنت ها و بافت لثه را تمیز نگه دارید. مسواک های طراحی شده خاص، که بین دندان ها می‌ لغزند، می ‌توانند به تمیز کردن گوشه ‌ها و شکاف ‌های اطراف دندان ها، لثه ها و پایه‌ های فلزی کمک کنند.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

برای اطمینان از سلامت و عملکرد مناسب ایمپلنت های خود، معاینات دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید و توصیه های مربوط به تمیز کردن دندان ها را رعایت کنید.

از عادت های مضر خودداری کنید

برخی از مواد غذایی سفت مانند یخ و آب نبات نه تنها به روکش های دندانی آسیب می زنند، بلکه می تواند باعث شکسته شدن دندان های طبیعی شوند. بنابراین توصیه می شود از جویدن این مواد غذایی اجتناب کنید. همچنین از کشیدن سیگار و مصرف تنباکو اجتناب کنید، زیرا احتمال تضعیف استخوان های فک در افراد سیگاری بیشتر است.

کلام آخر

همان طور که در بالا گفته شد، جراحی ایمپلنت دندان یکی از روش های دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که به کمک کاشت پایه فلزی از جنس تیتانیوم و قرار دادن یک روکش دندانی انجام می شود. اکثر ایمپلنت های دندانی با موفقیت انجام می شوند، با این حال در برخی مواقع استخوان قادر به اتصال کافی با ایمپلنت نبوده و در این صورت پایه برداشته می شود. در چنین شرایطی سه ماه پس از برداشتن پایه ها، کاشت مجدد ایمپلنت توسط متخصص انجام می شود.

شما میتوانید جهت دریافت وقت مشاوره رایگان با دکتر محمد امیر علیزاده، که از متخصصین زبده در حوزه‌های جراحی فک و صورت و ایمپلنت با جدیدترین متدهای جراحی می‌باشند، از طریق شماره‌های واتس اپ و تلگرام اقدام نمایید.