Table of Contents

روند جراحی بینی

چگونه می توانم بعد از جراحی بینی سرعت بهبودی داشته باشم؟

برای کمک به بهبودی مناسب بینی در چند هفته اول پس از جراحی بینی، باید:

*کمپرس خنک (نه یخ) را روی گونه‌ها یا زیر چشم‌ها (نه مستقیم روی بینی) قرار دهید.

*از هر گونه ضربه به صورت خود اجتناب کنید.

*مراقب باشید هنگام استفاده از عینک یا عینک آفتابی، فشار زیادی به پل بینی خود وارد نکنید.

*سر خود را بالا نگه دارید، به خصوص هنگام خواب.

*قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید.

* دماغت را باد نکن چیز سنگین بلند نکن در صورت احساس درد، طبق دستور جراح، از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

بعد از جراحی بینی چه زمانی می توانم به فعالیت های معمول خود برگردم؟

پس از جراحی بینی، توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد اینکه چه زمانی می توانید به سر کار خود بازگردید یا به فعالیت های منظم خود ادامه دهید را دنبال کنید. شما باید بتوانید ظرف یک تا دو هفته به محل کار یا دانشگاه بازگردید. می توانید تمرینات سبک را در عرض چهار تا شش هفته انجام دهید. شما نباید چیزسنگین را برای چهار تا شش هفته بلند کنید.

چه زمانی نتایج جراحی بینی را می بینم؟

شما باید حدود یک هفته بعد از جراحی زیبایی بینی با جدا شدن اسپلینت متوجه تفاوت در ظاهر بینی خود شوید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا بینی شما به طور کامل به شکل جدید خود برسد. در این مدت، مقداری تورم صورت طبیعی است. اکثر افرادی که برای رفع انحراف سپتوم جراحی بینی عملکردی انجام می دهند در عرض شش هفته بهبود می یابند. حدود 15 درصد از افراد برای ایجاد تغییرات جزئی پس از جراحی اولیه نیاز به یک جراحی پیگیری (بازبینی) دارند.

جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

رینوپلاستی یک عمل اصلاح دائمی بدن است. نتایج یک عمر ماندگار خواهد بود. ممکن است بخواهید یک جراحی زیبایی بینی دوم را انجام دهید تا تغییرات زیبایی را برای برآورده کردن انتظارات شما پس از بهبودی کامل تنظیم کنید.

چه زمانی باید به مطب دکتر علیزاده مراجعه کنم؟

در صورتی که پس از جراحی بینی با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، باید با پزشک یا پرسنل ما در مطب تماس بگیرید:

*دشواری در تنفس.

*حالت تهوع یا استفراغ.

*علائم عفونت، مانند تب یا ترشحات زرد رنگ. درد شدید.

*خون دماغ کنترل نشده

یادداشتی از مطب دکتر امیر علیزاده، جراح فک و صورت و پلاستیک بینی

اگر نسبت به ظاهر بینی خود آگاه هستید، می توانید به مطب ما مراجعه کنید تا در مورد اینکه آیا کاندیدای خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر با شما مشورت انجام دهیم.

جراحی بینی می تواند ظاهر شما را بهبود بخشد، اما باید انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتایج خود داشته باشید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج قابل توجهی پس از جراحی مشاهده شود. عمل بینی یک تصمیم بزرگ است. با یک قرار ملاقات  با دکتر امیر علیزاده میتوانید در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در مورد پیامدها و خطرات بیشتر بدانید.

جهت تعیین وقت کشاوره رایگان میتوانید در واتس اپ و تلگرام پیام دهید.

جراحی بینی

‎رینوپلاستی که به عنوان جراحی بینی نیز شناخته می شود، یکی از رایج ترین انواع جراحی های زیبایی است. رینوپلاستی شکل بینی شما را تغییر می دهد تا ظاهر شما را بهبود بخشد یا مشکلات پزشکی را که در نحوه تنفس شما اختلال ایجاد می کند، برطرف کند. اين جراحی می تواند انحراف تیغه بینی یا شکستگی بینی را اصلاح کند.

‎رینوپلاستی چیست؟

‎رینوپلاستی يا جراحي بيني نوعی جراحی پلاستیک است که شکل و اندازه بینی شما را تغییر می دهد. برخی از افراد برای بهبود ظاهر بینی و صورت خود جراحی زیبایی بینی انجام می دهند. برخی دیگر تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار می گیرند که تنفس و عملکرد بینی را بهبود می بخشد.

‎چه کسی ممکن است كانديد جراحی زیبایی بینی باشد؟

‎شما ممکن است جراحی زیبایی بینی را برای موارد زیر انتخاب کنید:

*یک ناهنجاری مادرزادی (نقص مادرزادی) را اصلاح کنید. ظاهر کلی خود را بهبود بخشید.

* باز کردن مجاری مسدود شده بینی (انحراف تیغه بینی).

*شکستگی صورت مانند شکستگی بینی را ترمیم کنید.

*بازیابی عملکرد تنفسی پس از بیماری، درمان سرطان، صدمات تروماتیک یا سوختگی.

‎ويژگی هاي فردی كه ميخواهد تحت عمل جراحي بينی قرار گيرد چيست؟

‎کاندیدای جراحی بینی باید:

*رشد خود را تمام کرده و از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید.

*محدودیت های جراحی بینی را درک کنید و اهداف معقولی برای این عمل داشته باشید.

‎این روش را به دلایل خاص خود می خواهید، نه به این دلیل که شخص دیگری فکر می کند بهتر به نظر می رسد.

‎جراحی بینی چه می کند؟

* رینوپلاستی شکل بینی شما را تغییر می دهد. این روش می تواند: بینی ای که به نظر پیازدار، رو به بالا، قلاب شده یا افتاده به نظر می رسد را اصلاح کنید.

*انحراف تیغه بینی را اصلاح کنید.

*سوراخ های بینی که خیلی پهن، خیلی کوچک، خیلی بزرگ هستند یا به سمت بالا می چرخند را ثابت کنید.

*از فرورفتگی ها یا برجستگی های قابل توجه روی پل بینی خود خلاص شوید.

*برای ایجاد تعادل در صورت، بینی را کوچکتر یا بزرگتر کنید.

*راه های مسدود شده بینی را باز کنید.

‎روش های مختلف جراحی برای جراحی بینی چیست؟

‎ دو نوع اصلی از روش های جراحی بینی وجود دارد:

‎ باز: رینوپلاستی باز روشی برای تغییر شکل عمده بینی است. جراح برش هایی ایجاد می کند تا پوست بینی شما را به طور کامل از استخوان و غضروف جدا کند، که به آنها اجازه می دهد آناتومی زیرین بینی شما را به وضوح ببینند.

‎بسته: رینوپلاستی بسته یا جراحی بینی کم تهاجمی یا روش پرزرویشن یک روش کوچک برای تغییر شکل بینی است. جراح شما برش هایی در بینی شما ایجاد می کند تا پوست شما را از استخوان و غضروف جدا کند تا شکل آن را تغییر دهد.

‎هدف از عمل بینی به شیوه بسته دست یابی به هارمونی و تناسب بهتر بینی با دیگر اجزای صورت است. در این روش شکل، سایز و زاویه بینی تغییر می کند. عمل بینی به شیوه بسته برای اصلاح مشکلات تنفسی که ناشی از ناهنجاری های ساختاری بینی است، هم می تواند انجام گیرد. البته با وجود محدودیت هایی که جراحی بینی به روش بسته دارد، اما همچنان می توان تغییرات گسترده ای در شیب روی بینی و پره ها و نوک بینی ایجاد نمود. در این جراحی بر خلاف جراحی بین به روش باز که برش افقی در زیر بینی ایجاد می شود و پس از عمل بخیه می خورد ، در روش بسته برش ها از درون بینی انجام می شود. و در ظاهر بینی رد برش و بخیه دیده نمی شود. در این جراحی فقط ایرادات ظاهری بینی برطرف می شود و تغییر ساختاری در بینی نداریم .

‎انواع دیگر جراحی بینی عبارتند از:

‎رینوپلاستی زیبایی: ظاهر بینی و صورت شما را بهبود می بخشد.

‎رینوپلاستی غیر جراحی (جراحی بینی پرکننده):

‎ این نوعی از جراحی زیبایی بینی است که از پرکننده های پوستی يا فيلرها برای پر کردن موقت فرورفتگی ها و بی نظمی های بینی استفاده می کند. فيلرها و بوتاكس می تواند نوک بینی افتاده را بلند کند یا یک برآمدگی کوچک را اصلاح کند.

‎رینوپلاستی فانکشنال:

‎فرم و عملکرد بینی را پس از بیماری، درمان سرطان یا آسیب های تروماتیک بازیابی می کند. از این نوع جراحی ترمیمی می توان برای اصلاح نقایص مادرزادی و انحراف سپتوم نیز استفاده کرد.

‎رینوپلاستی ثانویه:

‎هر گونه مشکلی که پس از اولین جراحی بینی ایجاد می شود را اصلاح یا اصلاح می کند. این مشکلات می توانند جزئی باشند اما اغلب برای جراح پیچیده تر هستند.

‎تفاوت بین رینوپلاستی و سپتوپلاستی چیست؟

‎رینوپلاستی ياهمان جراحي بيني روشی است که ظاهر و يا ساختار بینی شما را بهبود می بخشد.

‎ سپتوپلاستی روشی شبیه به جراحی بینی است که عوارض ساختاری عمیق و داخلی بینی شما – سپتوم بینی – را ترمیم می کند. نارسايي هاي تيغه ي سپتوم در تیغه بینی می تواند بر نحوه تنفس شما تأثیر بگذارد.

هر دو روش رينوپلاستي و سپتوپلاستي را می توان همزمان برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی انجام داد.

قبل از جراحی بینی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از عمل زیبایی بینی، برای مشاوره اولیه با دكتر عليزاده، جراح فك و صورت و زیبایی بینی که به عنوان یکی از بهترین جراحان تهران شناخته می شوند در مطب ملاقات خواهید کرد. این جلسه فرصتی را برای شما فراهم می کند تا سؤالات خود را از ايشان بپرسید و نتایجی را که امیدوارید به دست آورید توضیح دهید. دكتر عليزاده با دقت مراقبت های بهداشتی صورت شما را معاینه و اندازه گیری می کند و عکس می گیرد. شما می توانید در مورد گزینه های جراحی، نتایج و خطرات با دکتر صحبت کنید.

مواردی كه در حين مشاوره بايد همراهتان باشد:

* فهرستی از داروها و مکمل های فعلی، از جمله دوز.

*عکس هایی از تمام جهات بينی

در طی عمل جراحی بینی چه اتفاقی می افتد؟

جراحی بینی معمولاً یک عمل سرپایی است، به این معنی که شما در همان روز پس از عمل به خانه می روید. یک نفر باید شما را به خانه برساند و یک شب پیش شما بماند. ممکن است بیهوشی عمومی دریافت کنید (در خواب خواهید بود). یا ممکن است بی‌حسی موضعی (بینی شما بی‌حس است) و آرام‌بخش داخل وریدی (آرام هستید، اما کاملاً خواب نیستید) داشته باشید. این روش ممکن است در یک بیمارستان یا مرکز پزشکی سرپایی انجام شود.

در طول عمل جراحی بینی، جراح شما:

*یک برش در داخل سوراخ های بینی شما ایجاد می کند (رینوپلاستی بسته). همچنین ممکن است یک برش روی پایه بینی خود داشته باشید

(رینوپلاستی باز).

*پوستی را که استخوان ها و غضروف بینی شما را می پوشاند بالا می برد.

*استخوان و غضروف زیرین را کاهش می دهد، به آن می افزاید یا دوباره مرتب می کند تا شکل جدیدی ایجاد کند یا سپتوم منحرف شده را اصلاح کند دكتر عليزاده اين در اين مرحله با استفاده از تكنيیک های كاملا مدرن برش استخوان با دستگاه پیزو را جایگزین چکش و روش های تهاجمی برای اصلاح فرم تیغه کرده اند که بیمار کمترین کبودی و درد را در دوره نقاهت تجربه خواهد کرد.

*جایگزین پوستی که استخوان ها و غضروف بینی شما را می پوشاند.

*از بخیه های کوچک و جذبی برای محکم کردن پوست در جای خود استفاده می کند.

*جراحی بینی شما ممکن است بین یک تا سه ساعت طول بکشد.

بعد از عمل جراحی بینی چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی زیبایی بینی، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

* یک آتل پلاستیکی کوچک برای به حداقل رساندن تورم و حفظ شکل جدید بینی در حین بهبودی. یک یا دو هفته از آتل استفاده خواهید کرد.

*گاز پنبه ای (بسته بندی) ممکن است در داخل بینی شما قرار گیرد. دکتر علیزاده در این روش مدرن تامپون ها را برای راحتی بیمار تحویز نمیکنند.

* ممکن است تورم و کبودی در اطراف بینی و چشم شما ایجاد شود که رفع آن چند هفته طول می کشد. ممکن است تا یک سال پس از جراحی، تورم خفیف صورت، به ویژه صبح ها را تجربه کنید.

تامپون در جراحی بینی

عمل بینی یک روش زیبایی است که در اکثر موارد به منظور زیبایی بینی انجام می شود. افراد معمولاً برای تغییرات در ناحیه بینی این عمل را انجام می دهند. در برخی از موارد پس از این جراحی از تامپون استفاده می شود. تامپون ها پانسمان هایی هستند که در داخل بینی قرار داده می شوند تا از خونریزی جلوگیری کنند. این پانسمان از جنس گاز استریل می باشند. البته در برخی از موارد ممکن است نیاز به استفاده از تامپون نباشد. برخی از افراد به دلیل درد بینی بعد از برداشتن تامپون ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند.

عمل بینی بدون تامپون روشی است که در آن پس از عمل جراحی بینی، تامپون قرار داده نمی شود. برخی از افراد ممکن است بخاطر ترس از درد هنگام برداشتن تامپون از جراح بخواهند از این پانسمان ها برای آن ها استفاده نکنند. در چنین مواردی دکتر علیزاده بجای تامپون از اسپلینت داخلی استفاده می شود. اسپلینت ها دارای کانال هایی هستند که باعث می شوند فرد تنفس بهتری داشته باشد. با جایگزین شدن این ابزار به جای تامپون دیگر مشکلی برای فرد به وجود نمی آید. البته باید بیان کنیم که استفاده از تامپون در گذشته دردناک بود. امروزه از تامپون های کوچکتری استفاده می شود. به همین دلیل در هنگام خارج کردن آن ها فرد درد آن چنانی را احساس نمی کند.

گچ استنت بینی چیست؟

گچ استنت یک وسیله ی پزشکی است که در مواردی به جای تامپون استفاده می شود. این استنت از جنس پلاستیک ژله ای بوده و به هر شکلی در می آید. این موضوع باعث می شود که در هنگام خارج کردن آن ها مشکلی به وجود نیاید. پس از هفت روز این وسایل بر داشته می شوند. نرم شدن ایروی ها پس از گرم شدن باعث می شود که مشکلاتی را به وجود نیاورند. این ابزار ها در کنار تیغه بینی قرار گرفته و از آن پشتیبانی می کنند.

استفاده نکردن از تامپون پس از جراحی بینی می تواند مزایایی را برای فرد به همراه داشته باشد. یکی از مزایای این روش این است که دیگر درد هنگام خارج کردن تامپون وجود ندارد.

همچنین استرس این موضوع برای بیمار از بین می رود. همچنین از وسایل جایگزین استفاده می شود که در حین خارج کردن آن ها دردی وجود نخواهد داشت. این وسایل پزشکی خود مزایایی را به همراه دارند. اسپلینت ها دارای کانال و سوراخ هایی هستند. این حفره ها باعث می شوند که فرد بتواند به راحتی نفس بکشد. استنت ها هم از جنس انعطاف پذیری بوده و جدا کردن آن ها برای بیمار بسیار آسان و بی درد است.

تورم بعد از جراحی بینی در چه مراحلی است ؟

بلافاصله پس از جراحی بینی، تورم را تجربه خواهید کرد. تورم زمانی اتفاق می‌افتد که بینی شما بزرگتر از حد معمول باشد زیرا مایع درون و زیر پوست شما جمع می‌شود.

مراحل تورم بعد از جراحی بینی عبارتند از:

چهار تا شش هفته پس از جراحی:

بینی شما به مدت چهار تا شش هفته پس از جراحی متورم خواهد شد. بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد و احساس می شود. ممکن است در حین بهبودی پوست اطراف بینی خود کبودی یا تغییرات رنگی را تجربه کنید.

سه ماه پس از جراحی:

تورم به آرامی بین یک تا سه ماه کاهش می یابد. پس از سه ماه، بیشتر تورم از بین می رود (حدود 90٪).

یک سال پس از جراحی: حداقل تورم در بینی شما تا یک سال پس از جراحی همچنان وجود دارد. تا زمانی که تورم به طور کامل از بین نرود، نتایج کامل عمل را مشاهده نخواهید کرد. بهبودی هر فردی بعد از جراحی زیبایی بینی متفاوت است. میزان تورم و جدول زمانی زمانی که نتایج خود را می بینید می تواند متفاوت باشد. برنامه درمانی دکتر علیزاده را پس از جراحی دنبال کنید و از قرار ملاقات های بعدی به روز باشید تا مطمئن شوید که بینی شما به درستی بهبود می یابد.

آیا بعد از جراحی بینی دچار درد می شوم؟

پس از جراحی زیبایی بینی، دکتر علیزاده ممکن است در پایان عمل یک عامل بی حس کننده طولانی اثر تجویز کند. فقط باید درد یا ناراحتی خفیف تا متوسط داشته باشید. درد باید چند روز تا یک هفته پس از جراحی کاهش یابد یا از بین برود. در طول این مدت، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید تا ناراحتی خود را طبق دستور جراح کاهش دهید.

خطرات جراحی بینی چیست؟

تمام روش های جراحی، از جمله رینوپلاستی، درجاتی از خطر را به همراه دارند.

عوارض احتمالی بعد از جراحی بینی عبارتند از:

*سوراخی در تیغه بینی شما (پارگی تیغه بینی).

*عفونت ها خونریزی بینی

*بهبود ضعیف زخم یا اسکار.

*تغییر رنگ پوست.

*ظاهر نامناسب

*تغییر حس بویایی شما

*درد جای زخم

زمان نقاهت جراحی بینی چقدر است؟

شما حدود چهار تا شش هفته پس از جراحی ورم خواهید داشت که پس از سه ماه به آرامی کاهش می یابد. بین سه ماه تا یک سال، بینی شما هنوز در حال بهبود است و ممکن است تورم همچنان وجود داشته باشد. بعد از بهبودی کامل بینی، که معمولاً بعد از یک سال است، نتایج کامل را خواهید دید. جدول زمانی بهبودی برای هر فرد متفاوت است.

 

چگونه می توانم بعد از جراحی بینی سرعت بهبودی داشته باشم؟

برای کمک به بهبودی مناسب بینی در چند هفته اول پس از جراحی بینی، باید:

*کمپرس خنک (نه یخ) را روی گونه‌ها یا زیر چشم‌ها (نه مستقیم روی بینی) قرار دهید.

*از هر گونه ضربه به صورت خود اجتناب کنید.

*مراقب باشید هنگام استفاده از عینک یا عینک آفتابی، فشار زیادی به پل بینی خود وارد نکنید.

*سر خود را بالا نگه دارید، به خصوص هنگام خواب.

*قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید.

* دماغت را باد نکن چیز سنگین بلند نکن در صورت احساس درد، طبق دستور جراح، از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

بعد از جراحی بینی چه زمانی می توانم به فعالیت های معمول خود برگردم؟

پس از جراحی بینی، توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد اینکه چه زمانی می توانید به سر کار خود بازگردید یا به فعالیت های منظم خود ادامه دهید را دنبال کنید. شما باید بتوانید ظرف یک تا دو هفته به محل کار یا دانشگاه بازگردید. می توانید تمرینات سبک را در عرض چهار تا شش هفته انجام دهید. شما نباید چیزسنگین را برای چهار تا شش هفته بلند کنید.

چه زمانی نتایج جراحی بینی را می بینم؟

شما باید حدود یک هفته بعد از جراحی زیبایی بینی با جدا شدن اسپلینت متوجه تفاوت در ظاهر بینی خود شوید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا بینی شما به طور کامل به شکل جدید خود برسد. در این مدت، مقداری تورم صورت طبیعی است. اکثر افرادی که برای رفع انحراف سپتوم جراحی بینی عملکردی انجام می دهند در عرض شش هفته بهبود می یابند. حدود 15 درصد از افراد برای ایجاد تغییرات جزئی پس از جراحی اولیه نیاز به یک جراحی پیگیری (بازبینی) دارند.

جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

رینوپلاستی یک عمل اصلاح دائمی بدن است. نتایج یک عمر ماندگار خواهد بود. ممکن است بخواهید یک جراحی زیبایی بینی دوم را انجام دهید تا تغییرات زیبایی را برای برآورده کردن انتظارات شما پس از بهبودی کامل تنظیم کنید.

چه زمانی باید به مطب دکتر علیزاده مراجعه کنم؟

در صورتی که پس از جراحی بینی با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، باید با پزشک یا پرسنل ما در مطب تماس بگیرید:

*دشواری در تنفس.

*حالت تهوع یا استفراغ.

*علائم عفونت، مانند تب یا ترشحات زرد رنگ. درد شدید.

*خون دماغ کنترل نشده

یادداشتی از مطب دکتر امیر علیزاده، جراح فک و صورت و پلاستیک بینی

اگر نسبت به ظاهر بینی خود آگاه هستید، می توانید به مطب ما مراجعه کنید تا در مورد اینکه آیا کاندیدای خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر با شما مشورت انجام دهیم.

جراحی بینی می تواند ظاهر شما را بهبود بخشد، اما باید انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتایج خود داشته باشید. ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج قابل توجهی پس از جراحی مشاهده شود. عمل بینی یک تصمیم بزرگ است. با یک قرار ملاقات  با دکتر امیر علیزاده میتوانید در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در مورد پیامدها و خطرات بیشتر بدانید.

جهت تعیین وقت کشاوره رایگان میتوانید در واتس اپ و تلگرام پیام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *