اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ های دندانی به عنوان راهکاری برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته و محافظت از سلامت دهان و دندان، در استخوان فک قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ ها پس از نصب نهایی ظاهر و کارکرد کاملا طبیعی خواهند داشت. بر خلاف تصور بسیاری از افراد ایمپلنت صرفا یک قطعه نیست و از چند جزء مختلف ساخته شده است. اجزای ایمپلنت دندان در چند مرحله در دهان شما قرار می‌ گیرند تا نهایتا بتوانند ظاهر یک دندان طبیعی را بازسازی کنند.

اجزای ایمپلنت شامل چندین قطعه است که به یکدیگر متصل می‌ شوند. ایمپلنت شامل یک ریشه است که باعث می ‌شود این دندان‌ ها کاملا ثابت باشند و مانند دندان طبیعی به نظر برسند. مهمترین اجزای ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است:

.اجزای دائمی ایمپلنت دندان

این اجزای شامل سه قطعه است که پس از تکمیل درمان نیز برای همیشه در دهان شما باقی خواهد ماند:
• فیکسچر (پایه)
• اباتمنت
• تاج ایمپلنت

.اجزای موقت ایمپلنت دندان

بعضی از قطعات هستند که در فرایند درمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند و مدتی نیز در دهان شما باقی می ‌مانند. اما این قطعات دائمی نیستند و جراح پس از چند هفته یا ماه آن‌ها را از دهان شما خارج می‌ کند. این قطعات شامل موارد زیر است:
• کاوراسکرو
• هیلینگ کپ
• ایمپرشن کوپینگ
• آنالوگ
کاوراسکرو: (Cover Screw) پیچ کوچکی است که پس از قرارگیری فیکسچر در استخوان فک، به سرعت روی فیکسچر قرار می گیرد تا کاملاً سطح داخلی فیکسچر را بپوشاند.

نقش کاوراسکرو: جلوگیری از ورود آلودگی، باکتری ها، خون و بافت لثه به داخل فیکسچر
کاوراسکرو تا زمان مرحله دوم جراحی (بسته شدن هیلینگ به روی فیکسچر) باقی می ماند. معمولاً کاوراسکرو همراه با فیکسچر در یک بسته بندی به فروش می رسد، به جز بعضی موارد خاص که  کاوراسکرو باید جدا خریداری شود.

کلاهک هیلینگ ایمپلنت چیست؟ (implant healing caps)

اباتمنت هیلینگ که به عنوان کلاهک هیلینگ یا فرم دهنده لثه نیز شناخته می شود، می تواند به بهبود بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت کمک کند. کلاهک هیلینگ همچنین از بخش اصلی ایمپلنت در مقابل تجمع پلاک و باقی مانده غذاها محافظت می کند. آن از جنس تیتانیوم است، اغلب در بالای ایمپلنت نصب می شود و کمی پهن تر از ایمپلنت است تا به شکل دهی خط لثه کمک کند. یک جراح دهان می تواند اباتمنت هیلینگ را به روش یک مرحله ای یا دو مرحله ای روی ایمپلنت شما نصب نماید.

ايمپرشن كوپينگ: ایمپرشن کوپینگ بخشی است که به ایمپلنت دندان متصل می شود و عملیات قالب گیری روی آن انجام می گردد. این بخش در اصل مکان روکش دندان را تعیین می کند. با کمک ایمپرشن کوپینگ، مکان دقیق فیکسچر و در نهایت در فک مدل سازی شده مشخص می شود.

آنالوگ:
از این قطعه فلزی برای مدل‌سازی فک بیمار استفاده می‌شود. با گذشت ۳ تا ۴ ماه پس از جراحی، قالب‌گیری انجام می‌شود و آنالوگ را به ایمپرشن کوپینگ یا ترانسفر کوپینگ پیچ می‌ کنند. در واقع آنالوگ مدل شبیه سازی شده فیکسچر است و وقتی قالب‌گیری انجام می‌شود، نقش آن را ایفا می‌کند.
در این مقاله به بررسی بخش‌ هایی از ایمپلنت پرداختیم و ایمپرشن کوپینگ، کاور اسکرو و آنالوگ ایمپلنت را معرفی کردیم.

تمامی این بخش‌ها اهمیت بالایی دارند و باید از بهترین نوع آن‌ها استفاده شود؛ زیرا تمام این اجزا و مراحل به هم مرتبط هستند و در صورتی که یکی از آن‌ها اشتباه انجام شود، روی کل نتیجه اثر منفی می‌گذارد.

در مطب دکتر امیر علیزاده، متخصص جراحی فک و صورت و ایمپلنتولوژیست شما می ‌توانید از درمان ایمپلنت دندان با جدیدترین و بروز ترین متد های دنیا بهره‌مند شوید، در این مطب از بهترین مواد اولیه دندانپزشکی در کنار برندهای معتبر ایمپلنت و تجهیزات پیشرفته برای کاشت موفقیت آمیز استفاده می شود. شما می توانید برای هماهنگی وقت مشاوره و دریافت سایر اطلاعات تخصصی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *