دندان نهفته

جراحی دندان های نهفته

دندان های نهفته یا دندان های اضافی دندان هایی هستند که یا دیر باز یا اصلا باز نشده اند و مشکلاتی را به وجود می آورند. دکتر امیر علیزاده متخصص جراحی فک و صورت با استفاده از روش های مدرن دندانپزشکی دندان های نهفته را شناسایی و با حداقل ناراحتی برای بیمار، عمل جراحی آنها را انجام می دهد.

درمان دندان های نهفته شامل جدا کردن بافت نرم و استخوان بر روی دندان نهفته، بیرون آوردن دندان و کشیدن آن و سپس بستن زخم برای بهبودی می باشد. این عمل باعث می شود فک ها از هم فاصله بگیرند و جای کافی برای دندان های دائمی جایگزین ایجاد شود.

دکتر امیر علیزاده با تجربه ی خود عمل جراحی دندان های نهفته را بدون درد و عارضه برای بیماران انجام داده و پس از عمل پیگیری های لازم را برای بهبود سریع بیمار اعمال می نماید.

نهفتگی دندان چیست؟

نهفتگی دندان به وضعیتی گفته می شود که در آن دندان موفق نمی شود کامل از لثه بیرون بزند چرا که در زیر لثه گیر کرده و بخشی از آن یا تمام آن نهفته شده است. دندان نیش و دندان عقل بیشتر از سایر دندان ها به صورت نهفته هستن

 

نهفتگی دندان چه اهمیتی دارد؟

هنگام صحبت کردن و غذا جویدن برای بهترین عملکرد باید همه دندان ها در هماهنگی با یکدیگر کار کنند. در هنگام بسته بودن فک ها که دندان ها بر روی یکدیگر قرار می گیرند، برخی از آنها وظیفه آسیاب کردن و له کردن غذا و برخی دیگر وظیفه بریدن و پاره کردن غذا را بر عهده دارند.

هر یک از دندان ها در این مجموعه، نقش و وظیفه خاص خود را دارد. در صورتی که یک دندان در جای خود حضور نداشته باشد، نه تنها این بخش از دهان کار خود را انجام نمی دهد بلکه دندان مقابل آن نیز دیگر نمی تواند کاری انجام دهد چرا که در مقابل خود دندانی ندارد. این وضعیت علاوه بر اختلال در عملکرد دهان، بر زیبایی دندان ها و لبخند و ساختار صورت نیز تاثیر می گذارند. به ویژه دندان های جلو که باعث پر و برجسته بودن لب ها می شوند.

نهفتگی دندان نیش چیست؟

در حالت عادی همه افراد بزرگسال دو دندان نیش در هر فک دارند. دندانهای نیش که لبه تیزتری نسبت به دندانهای دیگر دارند، در مجاورت دندان آسیاب کوچک قرار گرفته و در ناحیه لبخند واقع هستند.

کودکان نیز چهار دندان نیش دارند اما معمولا دندان های نیش شیری با دندانهای نیش دائمی جایگزین می شود. دندان های نیش برای عملکرد درست دهان و همچنین ظاهر چهره اهمیت زیادی دارند. به همین علت در صورت نهفته ماندن دندان نیش در زیر لثه، در صورت امکان درمان ارتودنسی و جراحی صورت می گیرد.

دندان های نیش دائمی فک بالا بین 11 تا 13 سالگی بیرون می زنند و درست پیش از این زمان آنها را به صورت برجستگی در لثه می توانید لمس کنید.

گاهی اوقات به علت شیوه رشد دندان ها در فک و لثه، یک یا هر دو دندان نیش (معمولا فک بالا) در جایگاه نامناسبی رشد می کنند یا اصلا بیرون نمی زنند. معمولا در حدود 10 تا 14 سالگی این مشکل شناسایی می شود.

چند روش برای درمان جراحی دندان نیش وجود دارد.

کشیدن و دور انداختن دندان نیش:

در صورتی که دندان گیر کرده در لثه موقعیت بدی برای درمان ارتودنسی و هدایت آن به سمت جایگاه اصلی دارد یا علائمی نشان می دهد که خبر از ایجاد دردسر برای دندان های همسایه دارد، کشیدن آن مطرح می شود.

کشیدن دندان نیش نهفته یک عمل جراحی ساده است که تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی انجام می شود. اگر باید جای خالی دندان نیش پر شود، شاید پر کردن جای خالی با دندان مصنوعی یا بریج، پس از جراحی مد نظر قرار بگیرد.

هدایت دندان با درمان ارتودنسی :

اگر بخشی از دندان در دهان نمایان است، میتوان آن را با درمان ارتودنسی همردیف  با دندانهای دیگر قوس دندانی قرار داد. تنها در صورتی این کار انجام میشود که دندان نهفته موقعیت معقولی داشته باشد و بیمار آمادگی استفاده از وسیله دهانی ثابت (براکت معمولی) به مدت حداقل دو سال را داشته باشد.
برای نمایان کردن دندان و هدایت آن به موقعیت دلخواه، یک عمل جراحی کوچک در سقف دهان انجام میشود. این درمان معمولا تحت بیهوشی عمومی صورت میگیرد. در حین عمل بخشی از لثه و استخوان زیر دندان برداشته میشود تا تاج دندان نمایان شود.
گاهی اوقات لازم است دندانهای دیگری کشیده شوند تا فضای کافی برای بیرون زدن دندان نیش ایجاد شود.
جراح ممکن است دندان را پانسمان کرده و بخیه بزند. پس از دو تا سه هفته باید مراجعه کنید تا بخیه کشیده شود. پس از آن درمان ارتودنسی برای حرکت دادن دندان نیش به جایگاه اصلی، شروع میشود.

پیوند یا بازکاشت:

ممکن است جراح توصیه کند دندان گیر کرده در زیر لثه، بازکاشت شود. در شرایطی این کار صورت میگیرد که موقعیت دندان به گونه ای است که نمیتوان درمان ارتودنسی برای حرکت دادن آن انجام داد اما فضای کافی برای حضور آن در کنار دندانهای دیگر وجود دارد. در این روش عمل جراحی انجام میشود تا دندان نیش شیری کشیده شده و سپس دندان نیش با دقت خارج میشود و در جایگاه اصلی بازکاشت میشود. دندان پیوند خورده باید به مدت دو تا سه هفته آتل شود تا درست متصل شود.