ایمپلنت دندان چیست؟

یک دندان یا ایمپلنت دندانی راه حلی طولانی مدت برای جایگزینی دندان هایی است که در طول زمان آسیب دیده یا در معرض پوسیدگی قرار گرفته اند. ایمپلنت‌ های دندان، دندان‌های مصنوعی هستند که در استخوان فک شما قرار می‌ گیرند تا شما را قادر به جویدن و غذا خوردن عادی کند.
آنها همچنین قادر به حمایت از تاج دندان و پروتز هستند و به روشی مشابه با ریشه های طبیعی شما عمل می کنند. ایمپلنت های دندانی همچنین برای بازگرداندن اعتماد به نفس به دلیل دندان های آسیب دیده یا از دست رفته ایده آل هستند.

خود ایمپلنت از چیزی که به عنوان اباتمنت شناخته می‌شود استفاده می‌کند (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد) که در استخوان فک شما ثابت می‌ شود. اباتمنت اساساً به عنوان ریشه دندان شما عمل می کند، ایمپلنت را در جای خود ثابت می کند و با لثه و استخوان فک شما ترکیب می شود. سپس اباتمنت با یک روکش دندان یا تاج پوشانده می شود تا ظاهری شبیه به دندان طبیعی بدهد.

مزایای ایمپلنت و جایگزین ها

دو فایده بزرگ جایگزینی دندان، بازگرداندن اعتماد به نفس است و به شما امکان می‌دهد راحت بجوید و غذا بخورید. ایمپلنت دندان تنها راه جایگزینی دندان های از دست رفته نیست، ممکن است متوجه شوید که روکش یا پروتز جزئی مناسب تر است، به خصوص اگر بتوان بخشی از دندان (یا دندان) را نجات داد. ایمپلنت دندان نیز یک گزینه درمانی جایگزین عالی برای دندان مصنوعی است. این به این دلیل است که ایمپلنت ‌های دندانی این پتانسیل را دارند که تا آخر عمر دوام بیاورند و اگر قابل جابجایی باشند، به اندازه پروتزها ناراحتی ایجاد نمی‌کنند – همانطور که دهان شما با گذشت زمان تغییر می‌کند، پروتزها نمی‌توانند سازگار شوند. ایمپلنت‌های متحرک را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که متناسب با شکل دهان شما باشد. اگر مطمئن نیستید که آیا به ایمپلنت دندان نیاز دارید یا خیر، می توانید گزینه های خود را با دكتر عليزاده در معاینه یا مشاوره اولیه خود در میان بگذارید.

دکتر علیزاده یکی از بهترین جراحان فک و صورت در تهران آماده‌ی پاسخگویی و مشاوره با بیمارانی که مایل به انجام ایمپلنت هستند می باشند.

روش کاشت ایمپلنت

ابتدا جزئیاتی را در مورد آنچه که بیماران در طول یک فرآیند
معمولی از طریق روش ایمپلنت دندان انتظار دارند، توضیح خواهیم داد.

1. ارزیابی اولیه فرآیند کاشت دندان شما که در مشاوره توسط دکتر علیزاده انجام خواهد شد.

ارزیابی اولیه برای درک میزان درمان مورد نیاز شروع می شود. این احتمالاً شامل عکس رادیولوژی یا ….. برای ارزیابی وضعیت دندان‌های شما و مدلی از دندان ‌های شما می ‌شود تا به جراح اجازه دهد ایمپلنتی مطابق با دندان‌ های طبیعی شما طراحی کند.

سپس استخوان فک شما برای اطمینان از بی خطر بودن جایگزینی دندان های فعلی با ایمپلنت های جدید ارزیابی می شود. این مرحله شرایط پزشکی شما مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر از یک بیماری قلبی یا ریوی رنج می برید یا در حال مصرف دارو هستید، باید قبل از شروع درمان به پزشک خود اطلاع دهید. این برای اطمینان از اینکه پزشک شما می تواند آنتی بیوتیک مناسب را برای جلوگیری از عفونت تجویز کند، انجام می شود. سپس دکتر علیزاده و تیم ما روند عمل را تشریح می کنند و شما را تشویق می کنند تا قبل از شروع، هر گونه سوالی بپرسید.

2. روش کاشت دندان شما توضیح داده می شود

روش‌های کاشت دندان اغلب به صورت مرحله‌ای انجام می‌شوند و برای اطمینان از بهبودی استخوان فک قبل از انجام کارهای بیشتر، به بازدیدهای بیشتری نیاز دارید. به طور معمول، این روش با برداشتن دندان آسیب دیده شروع می شود، و پس از آن ارزیابی استخوان فک شما برای اطمینان از ایمن بودن آن انجام می شود (این ممکن است شامل پیوند استخوان جزئی باشد). هنگامی که استخوان فک شما بهبود یافت، ایمپلنت جدید در لثه شما قرار می گیرد. سپس فک قبل از قرار دادن اباتمنت (این همان پیچی است که در ایمپلنت شما قرار می گیرد) به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. هنگامی که این ایمپلنت قرار داده شد، ایمپلنت را می توان با خیال راحت در خط لثه قرار داد.

3. درک جراحی ایمپلنت دندان و پیوند استخوان

در برخی موارد، استخوان فک شما ممکن است به اندازه کافی قوی نباشد که بتواند ایمپلنت جدید شما را تحمل کند. فک شما هنگام جویدن فشار و نیروی زیادی وارد می کند و با اضافه شدن یک ایمپلنت جدید، باید به اندازه کافی قوی باشد تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت در جای خود باقی می ماند و می تواند غذا خوردن معمولی را انجام دهد.
اگر پزشک متخصص متوجه شود که استخوان فک شما خیلی ضعیف است، ممکن است استخوان اضافی اضافه کند تا اطمینان حاصل شود که دید ایمپلنت به اندازه کافی قوی است تا از ایمپلنت جدید پشتیبانی کند. این عمل به عنوان پیوند استخوان شناخته می شود و شامل انتقال بخشی کوچک از استخوان (معمولاً از بخشی از فک شما که تحت عمل جراحی قرار نمی گیرد) به پایه فک است. پیوند استخوان می تواند از قسمت دیگری از بدن شما بیاید، اما این به تشخیص جراح متخصص شما بستگی دارد.
بسته به وضعیت استخوان فک شما، یا باید ابتدا منتظر بمانید تا استخوان خود بهبود یابد یا اینکه بافت استخوانی جدید همزمان با ایمپلنت شما اضافه شود. پس از کاشت ایمپلنت و شروع روند بهبودی، پزشک شما یک پروتز موقت را برای حفظ ظاهر یک دندان کامل نصب می کند. این یک ایمپلنت قابل جابجایی است و ضروری است که به طور مرتب آن را تمیز کنید.
در طول فرآیند بهبودی، استخوان شما شروع به تطبیق با ایمپلنت می کند و در نهایت آن را به خط لثه طبیعی تبدیل می کند. این یک روند آهسته و پیوسته است. این فرآیند به عنوان osseointegration شناخته می شود.

4. قرار دادن تکیه گاه

قرار دادن اباتمنت پس از بهبودی فک شما از پیوند استخوان انجام می شود. اباتمنت پیچی است که در ایمپلنت دندان جدید شما قرار می گیرد و به محکم شدن آن روی استخوان فک شما کمک می کند. این بخش از روش نسبتاً سریع است و شامل نمایاندن ایمپلنت جدید شما (از طریق باز کردن ناحیه اطراف لثه و چسباندن اباتمنت است. سپس بافت لثه شما در اطراف اباتمنت بسته می‌شود).
روند اباتمنت نسبتاً سریع است و احتمالاً تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرید و می‌توانید انتظار بهبودی را در حدود دو هفته داشته باشید.

5. انتخاب روکش

پس از بازگشت به مطب، لثه‌های شما باید پس از قرار دادن اباتمنت بهبود یافته و آماده برداشتن قالب نهایی خواهید بود. این قالب‌ها به ایجاد دندان‌ها یا تاج‌های مصنوعی جدید برای تکمیل ایمپلنت دندان کمک می‌کند. با دو گزینه روبرو خواهید شد. ایمپلنت متحرک یا پروتز ثابت
انتخاب ایمپلنت متحرک توسط برخی از بیماران ترجیح داده می شود زیرا این امر باعث می شود ایمپلنت به راحتی تمیز شود و در صورت لزوم برداشته شود. همچنین برای بسیاری از بیماران گزینه مقرون به صرفه تری است. ایمپلنت های ثابت، همانطور که از نامشان پیداست، به طور ایمن روی اباتمنت شما نصب می شوند و قابل جابجایی نیستند. اگر نیاز به برداشتن چندین دندان و جایگزینی با روکش دندان ثابت دارید، این کار کاملا قابل قبول است.

6. بعد از جراحی

شما می توانید انتظار ناراحتی جزئی را بعد از عمل و به طور بالقوه بعد از هر مرحله از جراحی داشته باشید. این کاملا طبیعی است و درد را می توان با داروهای تجویز شده توسط پزشک و مسکن ها کاهش داد.
در زیر برخی از عوارض جانبی مورد انتظار از انجام عمل ایمپلنت دندان آورده شده است:
.تورم صورت و لثه
.کبودی فک
.ناراحتی اطراف ناحیه عمل شده
.خونریزی جزئی (به مرور زمان از بین خواهد رفت)
اگرچه این عوارض جانبی مورد انتظار است، اما اگر در طی چند روز ادامه یافت یا بدتر شد، حتماً در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل شما

پیروی از یک روال مراقبت های پس از آن برای شما ضروری است تا بتوانید نتایج کامل عمل ایمپلنت خود را تجربه کنید. خوردن غذاهای نرم در مراحل اولیه دوره بهبودی شما کاملا ضروری است. همچنین می توانید از کمپرس یخ برای کمک به مناطقی که پس از جراحی متورم شده اند استفاده کنید.
درک عوارض و اقداماتی که در صورت بروز آنها باید انجام داد روش‌های کاشت دندان هر روز توسط هزاران دندان‌پزشک انجام می‌شود، اما مواردی وجود دارد که ممکن است عوارضی رخ دهد. در زیر برخی از عوامل اصلی که باید در طول برنامه درمانی بهبودی خود به آنها توجه کنید آورده شده است؛
از مصرف دخانیات خودداری کنید – به هر قیمتی که شده، سیگار به شدت به سلامت عمومی شما آسیب می رساند و می تواند به شدت روند بهبودی شما را مختل کند و حتی باعث عفونت شود.
.مطمئن شوید که دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید (از مسواک نرم استفاده کنید).
.هر شش ماه یک بار به دنداپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سلامت دهان و دندان خود را حفظ می کنید.
.رژیم غذایی سالم داشته باشید و از نوشیدنی های گازدار و غذاهای شیرین دوری کنید.

مراقبت های بعد از عمل شما

پیروی از یک روال مراقبت های پس از آن برای شما ضروری است تا بتوانید نتایج کامل عمل ایمپلنت خود را تجربه کنید. خوردن غذاهای نرم در مراحل اولیه دوره بهبودی شما کاملا ضروری است. همچنین می توانید از کمپرس یخ برای کمک به مناطقی که پس از جراحی متورم شده اند استفاده کنید.
درک عوارض و اقداماتی که در صورت بروز آنها باید انجام داد روش‌های کاشت دندان هر روز توسط هزاران دندان‌پزشک انجام می‌شود، اما مواردی وجود دارد که ممکن است عوارضی رخ دهد. در زیر برخی از عوامل اصلی که باید در طول برنامه درمانی بهبودی خود به آنها توجه کنید آورده شده است؛
از مصرف دخانیات خودداری کنید – به هر قیمتی که شده، سیگار به شدت به سلامت عمومی شما آسیب می رساند و می تواند به شدت روند بهبودی شما را مختل کند و حتی باعث عفونت شود.
.مطمئن شوید که دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید (از مسواک نرم استفاده کنید).
.هر شش ماه یک بار به دنداپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سلامت دهان و دندان خود را حفظ می کنید.
.رژیم غذایی سالم داشته باشید و از نوشیدنی های گازدار و غذاهای شیرین دوری کنید.
جهت مطالعه موارد تکمیلی میتوانید کلیک کنید.

پل دندان در مقابل ایمپلنت: تفاوت چیست؟

تفاوت اصلی بین پل های دندانی و ایمپلنت در نحوه ساخت آنها است. بریج‌های دندانی از یک دندان مصنوعی ساخته می‌شوند که بین دو تاج قرار می‌گیرد و روکش‌ها اغلب روی دندان‌های طبیعی شما در دو طرف ثابت می‌شوند.
از طرف دیگر، ایمپلنت دندان یک دندان مصنوعی است که روی یک اباتمنت (پیچ فلزی مانند) که در فک شما ثابت می شود، قرار می گیرد. ایمپلنت ها بسته به نیاز شخصی شما می توانند قابل جابجایی یا ثابت باشند.
هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دندان‌های موجود شما را منعکس کنند و این تصور را ایجاد کنند که طبیعی هستند.

علائم پس زدگی ایمپلنت دندان

در موارد نادر، ممکن است دهان شما به ایمپلنت جدیدتان حساسیت نشان دهد و ممکن است برای کاهش مشکل به یک روش پیگیری نیاز داشته باشید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، ممکن است نشانه ای از پس زدگی ایمپلنت توسط بدن شما باشد:
.افزایش درد در محل ایمپلنت تورمی که پس از چند روز کاهش نمی یابد.
.تب یا درجه حرارت بالا و لرز.
اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید یا ناراحتی جدی دارید، لطفا با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است از عفونت رنج ببرید.

شش نکته و ترفند برتر جهت پیدا کردن متخصص ایمپلنت دندان:

گواهینامه هاو مدارک آنها را بررسی کنید

هنگام انتخاب دندانپزشک ایمپلنت، ابتدا باید گواهی، تحصیلات و آموزش آنها را در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، شما می خواهید یک متخصص با اعتبار در برنامه های ایمپلنت دندان را انتخاب کنید. چنین نشانی تضمین می کند که آنها مهارت ها و دانش مناسب برای انجام صحیح این روش را دارند. بنابراین، هنگام بررسی وب سایت دکتر علیزاده،می توانید اطلاعات آموزشی و تحصیلی ایشان را جستجو کنید. علاوه بر این، شما همچنین می توانید شخصاً در مورد آن پرس و جو کنید.

دانش گسترده

پزشکی را انتخاب کنید که از جدیدترین روندها و روش‌های ایمپلنت در حوزه دندانپزشکی مطلع هستند. زیرا فرآیندهای مختلف ایمپلنت، طرح ها، مواد و پیشرفت های فنی به سرعت در حال رخ دادن هستند. دکتر امیر علیزاده، جراح متخصص فک و صورت که به عنوان سکی از بهترین جراحان تهران شناخته می شوند برای همگام شدن با تغییرات تلاش می کنند. ایشان میتواند شما را از طریق نوآوری های ایمپلنتولوژی راهنمایی کند و به شما در تصمیم گیری صحیح کمک کند.

تجربه

هیچ جایگزینی برای تجربه زندگی واقعی وجود ندارد. بنابراین، دکتر امیرعلیزاده علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی معتبر و مناسب و مهارت های لازم در ایمپلنتولوژی، بیش از ۱۰ سال تجربه را در این زمینه دارند، شما می خواهید یک متخصص ایمپلنت دندان را انتخاب کنید که این جراحی را روی چندین بیمار انجام داده است. یک نمونه کار قوی به شما این اطمینان را می دهد که سلامت دندان شما در دستان مناسب است. به همین ترتیب، دکتر علیزاده با سابقه عالی و شخصی که سال‌ها در حال آموزش به دنداپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی و ایمپلنت بوده اند که مایل به ارائه ضمانت نامه برای کار خود هستند میتواند خیالتان را تا حد زیادی آسوده کند.

سوابق موفقیت

یکی دیگر از جنبه های مهمی که هنگام انتخاب بهترین مکان برای ایمپلنت دندان باید در نظر بگیرید، سابقه موفقیت است. همه ی پرسنل مطب دکتر علیزاده دارای نشان افتخار و مجموعه دستاوردهای ارزشمندی در زمینه جراحی های دندان هستند بنابراین، شما باید به راحتی با بررسی وب سایت ما یا پرس و جوی شخصی، میتوانید تمجیدها و شایستگی های دکتر علیزاده را بیابید. در حالت ایده آل، شما می خواهید یک متخصص با شهرت بی نظیر در این روش را انتخاب کنید.

اعتبارسنجی

شما باید یک متخصص ایمپلنت دندان مورد تایید سازمان نظام پزشکی ایران را بیابید. اعتبار تضمین می کند که دندانپزشک استانداردهای خاصی را رعایت کرده و واجد شرایط انجام این روش است. علاوه بر این، آرامش بسیار مورد نیاز را نیز به دست می آورید که سرمایه گذاری شما نتیجه ثمربخشی خواهد داشت.این روش با جستجوی کد نظام پزشکی دکتر محمد امیر علیزاده در سایت نظام پزشکی امکان پذیر است.

قیمت گذاری

تحقیق کامل انجام دهید و متخصصی را با قیمت های منصفانه و رقابتی انتخاب کنید. ایمپلنت های دندانی در حال حاضر گران هستند و شما نمی خواهید به کلینیک هایی برسید که هزینه زیادی دارند. به دست آوردن ارزش برای پول شما بسیار مهم است. می توانید از دندانپزشکان مختلف درخواست کنید و سپس انتخاب درستی داشته باشید.

آیا به کاشت ایمپلنت دندان فکر می کنید؟

اگر مطالعه این مقاله باعث شده است که مزایای ایمپلنت دندان را در نظر بگیرید، حتما با ما در مطب دکتر علیزاده در تهران تماس بگیرید، ما در مراقبت از بیماران تخصص داریم و از تجهیزات پیشرفته برای اطمینان از درمان کاملاً جامع استفاده می کنیم.
ما مشتاقانه منتظر حضور شما در مطب هستیم.
لطفاً امروز با پرنسل ما تماس بگیرید یا در واتساپ پیام بگذارید تا یک معاینه یا مشاوره برای روش ایمپلنت شما ترتیب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *