جراحی فک خانم 20 ساله

یکی از مشكلات و ناهنجاری‌های دندانی که تاثیر زیادی در نازيبا شدن چهره افراد دارد، جلو بودن دندان‌های فک پایین است. در صورت مراجعه به موقع بیماران در سنین پایین، رفع این عارضه امروزه با وجود تکنیک‌های ارتودنسی راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود.

جلو بودن دندان‌های فک پایین به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود. درمان این عارضه بسته به شدت و سن بیمار متفاوت است. مهمترین عامل ایجاد این عارضه وراثت و ژنتیک است. اگر یکی از والدین دچار این مشکل باشند، احتمال درگیری فرزندان به این عارضه وجود دارد.
علاوه بر وجود وراثت، دلایل دیگری مثل رشد نامناسب دندان ها، نارسایی استخوان فک، وارد کردن فشار زبان بر دندان‌های فک پایین و استفاده از شیشه شیر و پستانک، در ایجاد جلوزدگی فک پایین موثراند.

درمان جلوزدگی فک پایین بسیار مهم است چرا که می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی، سلامت جسمانی فرد را نیز به خطر بیاندازد.
بیمارانی که دندان‌های فک پایین آنها جلو است، در خوردن مواد غذایی دچار مشکل هستند. همین امر موجب می‌شود تا هضم غذا با اشکال مواجه شود و در نهایت بیمار به مشکلات گوارشی و مسائل مربوط به آن درگیر می‌شود. عدم هضم مناسب غذا منجر به ایجاد بیماری‌های عفونی در دستگاه گوارشی می‌شود. تنفس از دهان و بوی بد دهان، از کمترین عوارض این بیماری است.

افرادی که دچار جلوزدگی بیش از حد دندان‌های فک پایین هستند، در سنین بالا دچار خروپف‌های شدید و گاها اختلالات تنفسی در خواب می‌شوند. علاوه بر اینها پوسیدگی دندان‌ها و مشکلات در تلفظ و صحبت کردن،در ادامه عوارض این بیماری ایجاد خواهد شد.

روش‌های درمان این عارضه به سن بیمار نیز بستگی دارد. اگر درمان در سنین کودکی انجام شود و یا شدت جلو زدگی فک شدید نباشد، باتوجه به اینکه فک در مرحله رشد است، می توان با ابزارهایی مثل هدگیر بریس، موقعیت فک را تغییر داد.

همچنین در صورتی که سن بیمار بالا و یا جلوزدگی دندان‌های فک پایین شدید باشد، باید علاوه بر انجام ارتودنسی، جراحی فک نیز برای بیمار انجام شود. با جراحی فک ضمن اصلاح موقعیت فک، بخشی از فک پایین نیز به سمت عقب هدایت می‌شود.

واژه ارتوسرجری به معنی ترکیب دو‌ روش‌ درمانی ارتودنسی و جراحی فک است. در بسیاری از مواقع ناهنجاری فک در صورتی که بسیار شدید باشد، دیگر امکان استفاده از روش‌های رایج درمانی ارتودنسی برای رفع ناهنجاری فک به تنهایی وجود نخواهد داشت لذا علاوه بر ارتودنسی، نیاز به انجام جراحی فک نیز می‌باشد.

در ادامه شما تصویر بیمار عزیزمان که خانم ۲۰ ساله هستند را مشاهده می‌نمایید. ایشان با شکایت از عارضه و جلو بودن فک پایین( دفورمیتی کلاس ۳) به ما مراجعه کردند. برای ایشان عمل جراحی ارتوسرجری دو فک را انجام دادیم که طی آن همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، فک بالا به سمت جلو و فک پایین به سمت عقب برده شد.

دکتر محمد امیر علیزاده به عنوان یکی از جراحان جوان و با تجربه، با تخصص در حوزه‌های جراحی فک و صورت، پلاستیک بینی و ایمپلنت‌های دندانی، با انجام عمل‌های زیبایی موفق و متعدد در سال های اخیر در این زمینه‌ها فعالیت داشته‌اند.در صورتی که از این عارضه‌ها رنج می‌برید و یا علاقمند به دریافت مشاوره و تعيين وقت با دکتر علیزاده هستید، می‌توانید از طريق واتس اپ و تلگرام با ما در ارتباط باشید.
جهت مشاهده نمونه جراحی‌های بیشتر کلیک کنید.

گالری تصاویر